تجربه کاربری چیست؟

همانطور که در مقالات دیگر نظیر سئو چیست گفته شد، در موتور جستجوگر گوگل از یکسری ابزارهای تحلیلی که در قالب الگوریتم ها قرار داده شده اند برای رتبه بندی نتایج بهره گرفته می شود. یکی از مفاهیمی که بخصوص در این اواخر به عاملی مهم و تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل تبدیل شده است عامل تجربه کاربری یا UX است.

تجربه کاربری چیست و چگونه در رتبه بندی تاثیر می گذارد؟

گوگل در طی سالهای گذشته در تلاش بوده تا اثر بالای لینک ها در رتبه بندی را کمتر کرده و عوامل قابل استناد دیگری را در سیستم تحلیل نتایج خود اضافه کند. تجربه کاربری به عنوان عاملی قابل استناد و معتبر راهکاری است که گوگل برای نمایش نتایج بهتر در SERPs آنرا بکار گرفته است. با اطلاعات بدست آمده از فاکتورهای UX می توان فهمید که یک سایت تا چه حدی توانسته است در جذب و حفظ کاربران موفق عمل کند. با توجه به اینکه مواردی مانند بازخورد محتوا، رابط کاربری، ساختار داخلی سایت، برندینگ، نوع و روش فعالیت و … جزو عوامل تاثیرگذار تجربه کاربری هستند تامین و بهبود آن پروسه ای حساس و طاقت فرساست. با بالاتر رفتن تاثیر UX در رتبه بندی گوگل امکان سوءاستفاده های احتمالی نیز به حداقل می رسد. زیرا این رفتار مجموع کاربران است که نتیجه کلی را به گوگل می رساند.

یکی از مهمترین ابزارهای محاسبه UX در گوگل Google Analytics است. زیرا رفتار کاربران بصورت نسبتا دقیقی در این سیستم ثبت شده و می توان محبوبیت یک سایت را اندازه گرفت.

تفاوت بین UX و UI

UX بسیار گسترده بوده و تمامی بخش های سایت که ارتباط مستقیم و حتی غیر مستقیم تعاملی با کاربر دارد را در بر میگیرد. اما UI تنها به رابط کاربری محدود بوده و می توان گفت یکی از زیرمجموعه های UX است.

آموزش تجربه کاربری

جالب است بدانید که در آموزش تجربه کاربری مجبوریم مفاهیمی را مطرح کرده و بر روی آن کار کنیم که با رفتار کاربران در ارتباط است. زمانی که بازدیدکننده به یک سایت وارد می شود ساختار و گزینه های موجود در آن که بواسطه رابط کاربری انجام شده است زبان تعامل سایت ما با آن شخص است. اگر موارد زیر را در هنگام طراحی سایت و یا بهبود آن در نظر بگیریم قاعدتا حس خوبی از سایت ما به بازدیدکننده منتقل خواهد شد.

  • سرعت مناسب لود سایت
  • زیبایی و در عین حال سادگی
  • نظم کلی سایت و نهایت بهینگی در چیدمان گزینه ها
  • تامین ارتباط محتوایی با سایر بخش ها
  • شفاف سازی با اطلاعات مختصر و مفید

باید توجه داشت که اغلب بازدیدکنندگان در اولین ورود به سایت بصورت سطحی آنرا نگاه می کنند. اگر به مجموعه موارد فوق توجه شده و بصورت صحیحی انجام شده باشد قدم اولین که بسیار مهم است را بخوبی برداشته ایم. به این معنی که سایت ما در نگاه اول، نظر بازدیدکننده را به خود جلب کرده است. در مراحل بعدی نیز این ساختار داخلی سایت، کیفیت محتوا و مانند آنها هستند که با کاربر وارد تعامل می شوند. طراحی هوشمندانه سایت که منجر به جذب بازدیدکننده و حفظ آن می شود یکی از اساسی ترین اقدامات در تامین مناسب تجربه کاربری است.

مجموعه راهکارهای بهبود تجربه کاربری

  • تحلیل رقابتی و تامین بهترین شرایط ممکن برای کاربران
  • تحلیل مداوم اطلاعات آماری و فنی
  • مطالعه و بررسی بازخوردها و رفتارهای کلی کابران در سایت
  • بکارگیری مداوم راهکارهای بهبود تجربه کاربری
  • بهبود حداکثری دسترسی ها و مسیرها در سایت
  • توجه به سازگاری و نمایش صحیح محتوا در دستگاه های مختلف
  • مدیریت هوشمندانه صفحات کم ارزش و حذف شده
  • استفاده هوشمندانه از تصاویر و المان های تعاملی
  • توجه به اصل کیفیت، طراوت، مفید بودن و سادگی نگارش محتوا
  • تعیین قواعد قانونی سایت مانند قوانین استفاده ، قوانین حریم خصوصی ، سوالات متداول و …
  • استفاده از روش تست A/B برای دستیابی به بهترین نتایج

اگر شما نیز نظر، ابهام و یا سوالی در مورد تجربه کاربری دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 5 =