صفحات ایستا و پویا در وب

سایت استاتیک از اولین سایت هایی بود که طراحی شد. در وب سایت های استاتیک اطلاعات و محتویات وب سایت یکبار جمع آوری و طراحی می شود. تغییر در آنها باید توسط طراح وب سایت انجام گیرد و ویرایش سایت مورد نظر مشتری باید به گونه ای باشد که تغییراتی در ساختار سایت به وجود نیاورد.
وب سایت استاتیک بیشتر برای شرکت هایی که قصد حضور در اینترنت را دارند و تغییر در وب سایت آنها به چند مورد در ماه محدود می شود، مناسب است.
معمولا این روش طراحی سایت و بهینه سازی سایت از نظر اقتصادی هزینه اولیه پایین تری نسبت به روش های دیگر طراحی وب سایت دارد .
ویرایش سایت، ابتدا با توجه به ساختار طراحی شده برای صفحات و پس از هماهنگی های لازم، این اطلاعات توسط طراحان سایت قابل تغییر است. اگر تغییراتی را بخواهیم بر سایت استاتیک اعمال کنیم باید از طراح وب سایت کمک بگیریم. سایت استاتیک از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد، به دلیل اینکه نمی توان اطلاعاتی را به سایت افزود و اگر قرار به ویرایش سایت باشد باید طوری باشد که ساختار اصلی سایت تغییر نکند.
مزایای سایت استاتیک
هزینه کم طراحی
حجم پایین محتویات
امنیت بالا
سرعت بارگذاری بالا
معایب سایت های استاتیک
هزینه های زیاد برای ویرایش و بروزرسانی
نبود امکانات مدیریتی
لزوم ارتباط با طراح وب سایت جهت به روز رسانی
وقت گیر بودن اعمال تغییرات داخل وب سایت
سئو ضعیف
سایتی راکت و کم کاربرد برای کاربر
نداشتن پنل مدیریتی
عدم انعطاف پذیری
موارد استفاده سایت استاتیک
سایت های ثابت و کم هزینه
سایت هایی با طول عمر کم
کارفرمایان عجول
سایت های با تغییرات بسیار کم

سایت داینامیک یا پویا
وب سایت های داینامیک بر خلاف وب سایت های استاتیک دارای محتوای قابل تغییر و بدون محدودیت میباشد.در طراحی سایت داینامیک طراح یک پنل مدیریتی را جهت کنترل و تغییرمحتوا برای مدیر وب سایت ایجاد میکند تا وی بتواند بدون نیاز به طراح مطالب مورد نظر خود را در وب سایت قرار دهد.ازآنجا که سایت های داینامیک (پویا) قابلیت های بیشتری نسبت به سایت های استاتیک (ایستا) دارند هزینه ی طراحی آن به مراتب گرانتر اما هزینه ی بروز رسانی سایت داینامیک بسیار کمتر از سایت های استاتیک میباشد.

محتوای وب سایت های داینامیک توسط Application Server در حال کنترل است وبا توجه به ورودی و پارامتر هایی که از معیارهای جستجوی کاربر دریافت میکند تعیین میکند که چه محتوایی را برای کاربر به نمایش دربیاورد.محتوای وب سایت های داینامیک (پویا) شامل انواع متون، تصاویر، ویدیوها و فایل های فلش میباشد وبه دلیل حجیم بودن اطلاعات سرعت بارگذاری آن ها به مراتب کمتر از وب سایت استاتیک میباشد. اطلاعات ورودی و به نمایش درامده (خروجی) در وب سایت های داینامیک( پویا) توسط مدیر سایت تعیین میشود. اما این ویژگی ها به موجب برنامه نویسی های زیاد و حجم اطلاعات ایجاد میشود که سبب امنیت پایینتر وب سایت داینامیک (پویا) صفحه میشود.

در وب سایت های داینامیک از زبان های برنامه نویسی مانند ASP.NET, PHP, C… وتکنولوژی هایی مانند AJAX برحسب نیاز استفاده میشود. ازآنجا که وب سایت های داینامیک (پویا) قابلیت های بیشتری نسبت به وب سایت های استاتیک(ایستا) دارند هزینه ی طراحی آن بمراتب گرانتر اما هزینه ی بروز رسانی وب سایت داینامیک بسیار کمتر از وب سایت های استاتیک میباشد. واحد طراحی وب سایت شرکت شبکیه در نظر دارد تا وب سایت های داینامیک ایمن و ارزانی را با کیفیت بالا و پنل مدیریتی قدرتمند در اختیارهمکاران خود قرار دهد.

تفاوت وب سایت پویا و ایستا

از طريق نرم افزار مديريت محتوا (CMS) مي توان اطلاعات وب سايت را در هر زمان و مکان به راحتي تغيير داد در صورتيکه تغيير اطلاعات سايت هاي استاتيک تنها توسط طراحان و برنامه نويسان وب و اغلب با پرداخت هزينه مجدد انجام پذير است.

گرچه ممکن است که هزينه اوليه ايجاد سايت هايي که از سيستم مديريت محتوا (CMS) استفاده مي کنند کمي بيش از سايت هاي استاتيک باشد ولي با توجه به مزاياي اين سيستم ها و ضعف سايت هاي استاتيک در به روز شدن آنها، در ميان مدت و يا بلند مدت، انتخاب سيستم مديريت محتوا انتخابي به مراتب مناسبتر و به صرفه تر مي باشد.

اصولا به روز رساني سايت هاي ايستا (استاتيک) براي طراحان و برنامه نويسان کار پر دردسري مي باشد و پيشنهاد اغلب توسعه دهندگان وب اين است که اگر به فکر توسعه وب سايت خود هستيد بايد از ابتدا سيستم مديريت محتوا (CMS) را انتخاب نمائيد.

سايت شرکت هاي متوسط و بزرگ که به صورت مستمر (روزانه، هفتگي و يا ماهانه) به روز مي شود حتما بايد از سيستم مديريت محتوا (CMS) بهره مند باشد. عدم وجود سيستم مديريت محتوا منجر به افزايش چشمگير زمان پاسخ گويي به نياز مخاطبان و کاهش توان بروز عکس العمل نسبت به تغييرات بازار و در نهايت، عقب ماندن شرکت نسبت به ساير رقبا خواهد شد.

در سيستم هاي مديريت محتوا، کنترل پنل (بخش مديريتي) وب سايت وجود دارد که امکان اعمال تنظيمات، ايجاد، ويرايش و به روز رساني اطلاعات وجود دارد در صورتيکه اين امکان در سايت هاي استاتيک وجود ندارد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =