نرم‌افزار مديريت محتوا یا cms چیست؟

سالهای دور طراحی سایت به صفحات استاتیک محدود بود. سایت ها با کمک کدهای HTML و CSS نگاشته میشد. در مدت بسیار کمی بعد از تولد وب شرکت هایی دست به ایجاد کدهایی برای تعامل بیشتر سایت ها با کاربران شدند. جاوا اسکریپت متولد شد و DOM را ایجاد کرد. سایت ها روز به روز تعاملات بیشتری با کاربران داشتند. زبان های برنامه نویسی مانند Asp بسرعت به سمتی حرکت کردند که کاربران قادر به بارگذاری اطلاعات روی سایت باشد. زبان های برنامه نویسی PHP هم در این مسیر شروع به حرکت کردند. به زودی شرکت هایی با کمک این زبان های برنامه نویسی اقدام به تولید نرم افزارهای تحت وبی کردند که کاربران بدون نیاز به دانش کد نویسی میتوانستند اطلاعات را در سایت خود بارگذاری کنند.

CMS چیست؟

محتوای یک سایت شامل کلیه اطلاعات یک سایت از نحوه چیدمان صفحات سایت تا نام صفحات تا متن صفحات تا عکس ها و رسانه های موجود در صفحات می شود. یک نرم افزار مدیریت محتوا به کاربران امکان میدهد که بتوانید بدون نیاز به دانش برنامه نویسی کلیه اطلاعات سایت خود را وارد سایت کنند و این اطلاعات را مدیریت نمایند. این جمله به آن معنا است که مثلا اگر شما قصد دارید یک صفحه تماس با ما ایجاد کنید. میتوانید در نرم افزار مدیریت محتوای خود، ایجاد صفحه جدید را کلیک کنید و سپس نام صفحه را وارد کرده و متن صفحه درباره ما را تایپ کرده و عکس های صفحه را آدرس دهی کنید. و تمام اینکار ها را بدون یک خط کد نویسی انجام دهید.

Perl و Cold Fusion زبان هایی بودند که همگان گمان میکردند پایه گذار طراحی وب خواند بود. اما در واقعیت PHP از تمام آنها موفقتر عمل کرد و امروزه بیشترین کاربران CMS از نرم افزارهای مدیریت محتوای تحت PHP استفاده می کنند.

چرا باید از CMS استفاده کرد

CMS ها باعث میشود که محتوا گذاری سایت کاری شبیه تایپ در نرم افزار ورد باشد. شاید لازم باشد نرم افزار ورد را به استفاده کنندگان آن آموزش داد، ولی نرم افزار ورد یک نرم افزار بسیار ساده است که براحتی قابل یادگیری است. در یک جلسه دو ساعته میتوان اصول کلی کار با نرم افزار ورد را، از نحوه تایپ کردن و قرار دادن عکس و مانند آن را یاد داد. اگر کاربران وب با نرم افزارهایی مانند ورد آشنا باشند کار کردن با یک CMS برای آنها بسیار ساده خواهد بود و نیازی به آموزش نخواهند داشت.

استفاده از CMS باعث میشود که دایره استفاده کنندگان وب سایت توسعه یابد. با ساده شدن بارگذاری اطلاعات روی سایت و امکان مدیریت اطلاعات بارگذاری شده روی سایت، هر کاربری میتواند با اندک اطلاعاتی از نحوه کار کردن با کامپیوتر یک سایت را مدیریت کند.

Cms های مبتنی بر ASP

در این قسمت از مقاله قصد داریم، که شما را با سیستم های مدیریت محتوای منتشر شده بر پایه APS آشنا کنیم. مانند تمام زبان های برنامه نویسی یک برنامه نویس میتواند خود اقدام به تولید یک سایت با قابلیت های یک CMS در ASP کند. اما قطعا یک شرکت برنامه نویسی یک نرم افزار جامع ارائه میدهد. نرم افزار های که بر پایه ASP ارائه شده اند، معمولا از تحت لایسنس های غیر رایگان منتشر میشوند و تنها استفاده آموزشی از آنها رایگان است.

Kentico CMS:

Kentico را میتوان بصورت رایگان دانلود و بصورت محدود بر روی سرور بارگذاری کرد. ولی استفاده از آن بعنوان یک نرم افزار مدیریت محتوای تجاری نیاز به خرید لایسنس دارد. که با توجه به نوع استفاده این لایسنس قیمت های متفاوتی دارد. سایت www.kentico.com توضیحات کاملی درباره لایسنس های این نرم افزار و نحوه استفاده رایگان از آن را ارائه داده است.

C1 CMS:

نرم افزار متن باز است که تحت لاینس MPL منتشر میشود. شما نیازی به پرداخت هزینه بابت کدهای منبع نرم افزار ندارید. ولی استفاده از نرم افزار رایگان نیست و باید بابت آن هزینه پرداخت شود. در سایت ارائه دهنده این سیستم عامل به آدرس c1.orckestra.com این سیستم مدیریت محتوا را به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا برای عرضه محصولات در سیستم کلاد معرفی کرده است. در قسمت Shop سایت میتوانید بر اساس نیاز خود سیستم مورد نیاز را تهیه کنید.

DNN:

این نام مخفف DotNetNuke میباشد. هدف از طراحی این سیستم مدیریت محتوا، ایجاد امکان شناوری به داده ها است. این سیستم مدیریت محتوا براحتی میتواند برای هر پلتفرمی از موبایل تا تلویزیون سایت طراحی کند.

سیستم مدیریت محتوای DNN تحت لایسنس MIT عرضه میشود و شما میتوانید از آدرس http://www.dnnsoftware.com نسخه رایگان آن را دریافت و استفاده کنید. فراموش نکنید که شما ملزم به نگهداری کپی رایت در کدهای منبع خود هستید. ولی لزومی به تبلیغ سایت سازنده در نمای اصلی سایت ندارید.

شاید با توجه به رایگان بودن DNN بتوان آنرا بعنوان یکی از سیستم های مدیریت محتوا که ممکن است در ایران مورد اقبال قرار بگیرد معرفی کرد.

mojoPortal:

یک سیستم مدیریت محتوا که بصورت متن باز و رایگان ارائه شده است. هدف این سیستم مدیریت محتوا ساده کردن کار طراحی سایت است. بطور کلی تمرکز این سیستم مدیریت محتوا طراحی سایت بدون کد نویسی است. در سایت های مختلف امکان ارتباط این سیستم با بانکهای مختلف تائید شده است، ولی در خود سایت سه نوع بانک داده پیشنهاد میگردند. که علی القائده بهترین هماهنگی را با سیستم دارند. برای دانلود این سیستم میتوانید به سایت www.mojoportal.com مراجعه کنید.

نرم افزارهای مدیریت محتوای تحت ASP از این لیست بسیار بیشترهستند ولی امکان معرفی همه آنها ممکن نیست. پیشنهاد می کنیم در باره سیستم های مدیریت محتوای Umbraco , BetterCMS, Orchard Project, خودتان کمی تحقیق کنید.

سیستم مدیریت محتوا بر پایه perl:

بسیاری از برنامنه نویسان perl انتظار داشتند که بیشتر نرم افزار های مدیریت محتوای بر پایه Perl تولید شوند. ولی تنها نرم افزار مدیریت محتوای تحت Perl که ارزش بحث کردن را دارد نرم افزارmovabletype است که بصورت رایگان هم عرضه نمیشود و عملا قابلیت رقابت با نرم افزار های مدیریت محتوای ارائه شده در سایر زبان ها را ندارد. برای دریافت این سیستم عامل به سایتhttps://www.movabletype.org/ مراجعه کنید.

cms های برتر php

نرم افزار های مدیریت محتوای مبتنی بر PHP

بیشتر نرم افزارههای مدیریت محتوا که میشناسیم، بر پایه PHP می باشند. ارائه بیشتر نرم افزارهای مدیریت محتوای بر پایه PHP تحت لاینس GPL باعث شد. که این نرم افزارها به سرعت در بین عموم مورد استقبال قرار گیرند. رایگان بودن، متن باز بودن، اجازه استفاده تجاری از جمله امکاناتی بود که این لایسنس به کاربرانش ارائه میداد. که برای کاربران دلیلی برای عدم انتخاب باقی نمی گذاشت. تعداد نرم افزارهای مدیریت محتوای منتشر شده بر پایه PHP چنان زیاد است، که حتی امکان نام بردن همه آنها را در این مقاله مقدور نیست، بنابراین تنها معروفترین و پر کاربرد ترین آنها را معرفی می کنیم.

WordPress:

وردپرس wordpress سالها بعنوان یک نرم افزار مدیریت محتوای وبلاگ تولید و عرضه شد و اکنون این نرم افزار بعنوان یک نرم افزار مدیریت محتوای سایت ارائه میگردد. وردپرس از پرکاربرترین سیسستم های مدیریت محتوا در جهان است.

Joomla:

دومین نرم افزار مدیریت محتوای تحت PHP از نظر تعداد کاربر است که توسط سایت های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این سیستم عامل توسط ارگان های دولتی باعث افزایش اطمینان به این نرم افزار شده است. تولید سایت با این نرم افزار بدون هیچ گونه محدودیتی صورت میگیرد و هر سایتی با هر ویژگی از نظر برنامه نویسی و ظاهری را میتوان با جوملا تولید کرد.

Drupal:

یکی از حرفه ای ترین نرم افزارهای تولید سایت بر پایه PHP است. Drupal توسط سازمانهای دولتی مورد استفاده قرار گرفته است و امکانات امنیتی آن را میتوان با افزونه های غیر رایگان افزایش داد.

تولید CMS تخصصی:

میتوان با هر زبان برنامه نویسی یک نرم افزار مدیریت محتوای تحت وب ایجاد کرد. امروزه CMS تخصصی فراوانی در سراسر وب وجود دارند. که هر یک به زبانی نوشته شده اند.

هدف از تولید یک CMS اختصاصی معمولا افزایش سرعت سایت و کم کردن حجم نرم افزار میباشد. مسائل امنیتی نیز معمولا در طراحی سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی مطرح هستند. هنگامیکه از یک نرم افزار مدیریت محتوای سفارشی صحبت میشود. برخی تصور می کنند که از ابتدا تا انتهای نرم افزار باید توسط یک شرکت نوشته شود. عملا امروزه هیچ پلتفرمی توسط یک شرکت نوشته نمیشود. در تولید نرم افزار های مدیریت محتوای سفارشی و تخصصی از پلتفرم های رایگان استفاده میشود. مثلا پلتفرم WYSIWYG در نرم افزارهای سفارشی ایجاد شده در زبان PHP تا ASP مورد استفاده قرار میگیرد.

کدام CMS را برای سایت انتخاب کنیم

اگر شما علاقه ای به کد نویسی و تغییر در CMS خود ندارید و تنها بدنبال CMS هستید که بتوانید با آن اطلاعات سایت خود را بدون دردسر کد نویسی بارگذاری کنید. CMS های تخصصی بهترین انتخاب در ایران هستند. CMS های تخصصی برای تولید نیاز به تیم حرفه ای برنامه نویسی دارند و این باعث میشود که مطمئن باشید شرکتی که آنها را ارائه میدهد، تخصص لازم برای برنامه نویسی های سایت شما را دارد.

متاسفانه سادگی کار با CMS های آماده باعث شده است که تعداد افرادی که بدون تخصص لازم اقدام به تولید سایت می کنند بسیار زیاد باشد. در کشورهای دیگر وقتی شرکتی با یک پلتفرم رایگان برای مشتری سایتی طراحی می کند. قسمت های بسیاری از کدها را باز نویسی می کند. ولی متاسفانه ما در ایران شاهد آن هستیم که برخی افراد بدون تخصص کد نویسی با کمک CMS های رایگان اقدام به تولید سایت می کنند. معمولا هنگامیکه مشتری یک درخواست برنامه نویسی به این افراد می دهد مشکل شروع میشود. بنابراین بهتر آن است که اگر خودتان برنامه نویس نیستید و علاقه ای هم به کد نویسی ندارید. طراحی سایت خود را به شرکت هایی بسپارید که توان برنامه نویسی خود را با تولید یک CMS موفق ثابت کرده اند.

البته میتوان با کمک CMS های رایگان سایت های در حد وبلاگ را بدون هیچگونه دانشی از برنامه نویسی تولید کرد. معمولا در هیچ کجا چنین سایت هایی را بعنوان یک سایت حرفه ای برای یک شرکت و یا یک فروشگاه ایجاد نمی کنند. این سایت ها معمولا بعنوان پروژه های دانشجویی در دانشگاه ها ایجاد میشوند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =