هاست و دامنه چیست ؟

تمام وب سایت ها نیازمند هاست و دامین هستند تا مردم بتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند. در این مطلب به تعریف و معرفی هاست و دامین می پردازیم. همچنین کاربرد تعدادی از پسوند های مرسوم دامین های اینترنتی را شرح داده ایم. با ما در این مقاله با تعریف هاست و دامین همراه باشید.

دامین (دامنه) چیست؟

دامین یا دامنه (domain) به نامی گفته می‌شود که وب‌سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود و همان آدرس اینترنتی سایت شما است. مثلا شما برای ورود به سایت “های تکنو” باید در نوار آدرس مرورگر خود hitechno.ir را تایپ کنید تا وارد این سایت شوید، که به hitechno.ir دامین گفته می‌شود.

دامین‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال دامین “های تکنو” از دو قسمت hitechno و .ir تشکیل شده است. قسمت اول که نام دامین و قسمت دوم پسوند دامین است. پسوند های مختلفی در اینترنت وجود دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارند و تا حدودی کاربری سایت را مشخص می کنند. به عنوان مثال دامین هایی که پسوند آن ها ir باشد، بدین معناست که این سایت متعلق به کشور ایران است. یا دامین هایی که پسوند آن ها tv باشد، مرسوم شده است که این سایت متعلق به شبکه های تلویزیونی می باشد (البته در حقیقت این پسوند مخصوص جزیره ای به نام Tuvalu است!). پسوند com که مخفف شده ی commercial (به معنای تجاری، بازرگانی) تقریبا برای همه نوع از سایت ها استفاده می شود و مرسوم شده است.

در پایان این مطلب انواع پسوند ها و کاربرد هایشان را قرار داده ام.

هاست چیست؟

و اما هاست چیست و برای چه به هاست نیاز داریم؟

هاست به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها، فایل ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم میکند. هاست قسمتی از یک سرور است که همیشه به اینترنت متصل است و مردم جهان امکان دسترسی به آن را از طریق دامین دارند. شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، این فضا یا هاست را سالانه یا ماهانه اجاره می دهند تا بتوانید وب سایت خود را در دسترس تمام افراد جهان قرار دهید.

هاست در حجم های مختلف ارائه می شود و ویژگی های متفاوتی می تواند داشته باشد.

به عنوان مثال:

  • میزان فضا: مثلا ۱۰۰ مگابایت، ۱ گیگابایت و …
  • نوع هاست: ویندوز یا لینوکس
  • کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد
  • میزان پهنای باند (bandwidth): حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد
  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

در آموزش های بعدی به شما خواهیم گفت که برای راه اندازی یک سایت وردپرسی، به چه نوع هاستی احتیاج دارید و چگونه باید دامین خود را به هاست متصل کنید تا کاربران به محتوای سایت شما از طریق دامین دسترسی داشته باشند. به طور کلی در آموزش های وردپرس، درباره هاست و دامین توضیحات بیشتری خواهیم داد.

پیشنهاد ویژه ما برای خرید هاست و دامین، سایت میهن وب هاست است که خود ما چندین سال است که از آن استفاده می کنیم و کاملا رضایت داریم.

ضمیمه: تعدادی از انواع پسوند های دامین و کاربرد آن ها:

دامنه com: مخفف commercial می باشد. دامين com. دارای بيشترين محبوبيت ميباشد و امكان ثبت آن براي تمامي افراد حقيقی و حقوقی امكانپذير است. (امکان ثبت دامنه فارسی با پسوند com نیز وجود دارد. همانند com.فارسی)

دامنه net: مخفف network می باشد. اين دامين بيشتر براي سايت هايی كه در زمينه شبکه های اطلاع رسانی، شرکتهای اینترنتی فعاليت دارند كاربرد دارد. (امکان ثبت دامنه فارسی با پسوند net نیز وجود دارد. همانند net.فارسی)

دامنه org: مخفف organization ميباشد. اين نوع دامين معمولاً براي ارگانها و سازمانهایی که غالباً فعالیتهای تجاری (یا غیر تجاری) دارند استفاده می شود.

دامنه biz: مخفف Business ميباشد. اين دامين بيشتر براي كارهاي تجاري و بازرگاني استفاده ميشود.

دامنه info: مخفف Information ميباشد. دامين info. معمولا جهت سايتهای اطلاع رسانی و عمومی استفاده می شود.

دامنه name: این پسوند جهت اشخاص حقیقی ایجاد شده است. بيشتر جهت اينكه مدير سايت اسم و فاميل خود را در دامين قرار داده باشد استفاده می شود.

انواع دو حرفی پسوندهای دامین نمایانگر دامین های کشوری و ملی میباشند.

دامنه us: مخفف United State می باشد و مربوط به كشور آمريكا است ولی به خاطر تشابه آن با کلمه us به معنی (ما) مورد توجه قرار گرفته است.

دامنه ws: مخفف Western Samoa می باشد و مربوط به يك جزيره در جنوب اقيانوس آرام است ولی به خاطر تشابه آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

دامنه tv: مخفف Tuvalu می باشد و مربوط به جزيره Tuvalu بين هاوايي و استراليا است ولی به خاطر تشابه آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبكه های تلويزيونی قرار گرفته است.

دامنه cc: مخفف Cocos ميباشد و مربوط به جزيره Cocos در اقيانوس هند است.

دامنه ir: مخفف iran می باشد. دامين ir و زير مجموعه های آن ، مختص كشور ايران می باشد.

دامنه co.ir: اين پسوند كه زير مجموعه دامين ir است جهت شركتهای كوچك و بزرگ استفاده می شود. ثبت اين دامين مستلزم ارائه اساسنامه شركت و مدارک شركتی ميباشد.

دامنه ac.ir: اين پسوند كه زير مجموعه دامين ir است جهت دانشگاه ها و موسسات عالی استفاده ميشود. جهت ثبت اين دامين مدارک و اسناد مربوط به موسسه مورد نياز است.

دامنه net.ir: اين پسوند كه زير مجموعه دامين ir است جهت موسساتی که مجوز رسمی خدمات شبکه و اطلاع رسانی مانند مجوز ISP دارند، استفاده ميشود. نام دامنه درخواستی باید مطابق با نام رسمی ذکر شده در مجوز باشد.

دامنه org.ir: اين پسوند كه زير مجموعه دامين ir است برای موسسات و سازمان های غیرانتفاعی، NGOها، انجمن ها یا موسسات بین المللی و امثال آنهاست. نام درخواستی باید مطابق با نام ثبتی موسسه یا مخفف دقیق آن باشد.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + یازده =